NAUKA GOVORI PODKAST, EPIZODA 2
Dobrodošli u Podkast Nauka govori - razgovore i diskusije
o nauci, o svemiru, vezi između nauke i politike.
Uopšte nije važno jesmo li naučnici ali je baš jako važno da budemo naučno pismeni.
Ove epizode napravili smo uz podršku Ambasade Savezne Republike Njemačke u Bosni i Hercegovini. Link:
BAZIČNA NAUKA - CERN
Dr Daniel
Denegri, CERN i Jelena Kalinić, MA
Dobar dan gospodine Denegri, hvala vam što ste našli
vremena za nas. Imamo par pitanja, jedno od prvih bi bilo šta je to zapravo
CERN? Šta se to otkriva na CERN-u, šta CERN radi i koj su to najveća otkrića
CERN-a?
CERN je osnovan 1954. To je bio odgovor ruinirane Evrope,
uništene Drugim svjetskim ratom na tadašnju dominaciju u znanosti dvaju velikih
zemalja kontinenata - SAD-a i Sovjetkog saveza. Veće evropske nacije, Engleska,
Francuska, Njemačka, Italija, Nizozemska, velike znanstvene nacije, koje su
imale najbolje znanstvenike prije Drugogo svjetskog rata, su odlučile ujediniti
svoje snage jer ni jedna od tih zemalja pojedinačno nije mogla konkurirati
SAD-u niti bogatstvom, niti prostranstvom, niti brojem znanstvenika kako su se
razvili u tim zemljala za vrijeme Drugogo svjetskog rata kao što su SAD ili
Sovjetski savez. I odlučili su na jednom mjestu skoncentrirati svoje znanstvene
potencijale, dakle tamo slati svoje najtalentiranije ili najambicioznije i najsposobnije
ljude, i imati jednu zajedničku kasu za finansiranje tih velikih istraživanja.
To je početak 1954. I onda se CERN postepeno razvija godinama, treba reći da je
CERN danas daleko najveći znanstveni labaratorij u domeni fundamentalnih
istraživanja, u domeni istraživanja najmanjih elemenata materijalnih čestica i
njihovog međudjelovanja. Mi pokušavamo razumjeti kako je zapravo svijet
izgrađen od elementarnih svojih objekata - to je stari cilj filozofije,
reducirati tumačenje kompleksnog svijeta na ono što vjerujemo da je eventualno
moguće na osnovu svojih elementarnih dijelova i njihovih međudjelovanja. E sad,
to je glavni cilj CERN-a. Ali da bi on postao to mjesto koje danas ima kao
najvećeg laboratorija, znatno većeg od onog koji još postoji naravno u SAD-u,
ali ima i značajnih u Japanu, ima i u Rusiji naravno, ima i u pojedinim
zemljama, ima Francuska veći laboratorij, Njemačka i tako, to je bio jedan vrlo
lagani, dugi proces. Jer stvaranje znanstvenika je dugotrajan proces. Znate, vi
studirate fiziku pet godina, ali vi ste tek onda početnik kad ste to studirali.
Trebaju mnoge godine iskustva. Tako da je CERN u toj trci da Evropa opet dođe na
vodeće mjesto ako mogu reći, to je trajalo dugo godina. I malo po malo, i
kvaliteta eksperimenata i istraživanja koja su se sprovodila u CERN-u se
podigla na nivou onog što je bilo u najboljoj zemlji tog vremena u toj domeni,
to je SAD.
Kako to radite? Jer mi čujemo da vi nekakve čestice
sudarate, pravite neke crne ruše. Šta zapravo vi u CERN-u radite?
Ima raznih metoda ispitivanja fundamentalnih sila u
prirodi, fundamentalnih sastojaka materije u prirodi. Ali ono što se prakticira
u CERN-u, zato je CERN i izgrađen, to je da se ta ispitivanja vrše tako da se
dovede u sudar dva snopa visokoenergetskih čestica. Jer naravno, kad imate dva
snopa čestica koji se sudaraju, jedan snop protona, jedan snop protona, onda u
onom malom djeliću prostora u kojem se dva protona susretnu i frontalno se
sudare, vi imate tu jednu koncentraciju energije kakva je postojala, i kakve su
postojale inače, u samom početku stvaranja našeg svemira po teoriji - eksperimentalne
činjenice su tu - big banga - dakle,
naša je ideja fundamentalna u toj domeni je reproducirati lokalno zahvaljujući
vrlo velikim instrumentima koji se zovu akceleratori i posebnim detektorima
koji su ono što mi zovemo eksperiment, ali to je zapravo jedan kolosalan
detektor, u CERN-u sada imaju dva najveća, CMS i Atlas. Vi s njima promatrate
rezultat onih sudara. Kao da bi sa jednom digitalnom kamerom promatrali jednu
sliku, a mi gledamo kako čestice intereagiraju međusobno. Jer u tim sudarima,
sa velikom koncentracijom energije u malom prostoru, se stvaraju nove čestice,
one koje su nekada postojale u prvom času nakon Big Banga, nakon početnog
praska, koje su naravno u međuvremenu nestale jer je njihov život trajanja vrlo
kratak, ali su postojale, i utjecale su naravno na cijeli razvoj, evoluciju
materijalnog svijeta od onog vremena do danas.
ZDRAVLJE MLADIH, HPV
Ada
Sadiković, studentica Medicinskog fakulteta SSST i Prim. Dr Anisa Bajramović
Koliko su HPV vakcine sigurne i efikasne?
HPV vakcine inače spadaju u red najsigurnijih vakcina,
tako da visoka je i efikasnost. Vakcine se primjenjuju još od 2006. godine,
punih 16 godina su na tržištu i primjenjuju se. Imamo tri vrste tih vakcina.
Imamo dvovalentne, četverovalentne i najnovije su devetovalentne. U Bosni i
Hercegovini registrovana je četverovalentna vakcina. To sve ide tenderskom
nabavkom, tako da ono što se nudi na tržištu, to je i nabavljeno. U ovom
slučaju je to četverovalentna HPV vakcina, koja sadrži dva virusa HPV-a 6 i 11.
Oni su protiv genitalnih bradavica, takozvanih, condylomata acuminata, i ova
druga dva virusa su za te kancerogene lezije, odnosno za kancer grlića
maternice.
Da li će vakcinacija protiv
HPV virusa u Bosni i Hercegovini biti obavezna ili fakultativna?
Obavezna. Kantoni u
Federaciji inače ne odlučuju o redovnom programu, o tome odlučuju Federalno
ministarstvo zdravstva i taj program se mijenja iz godine u godinu. Kako se i
financijska sredstva moraju odvojiti od Vlade Federacije, tako da i Federacija
namjerava da u nekom narednom periodu, već postoji preporuka stručnog savjetodavnog
tijela, da se uvede isto kao fakultativno, neobavezno dok se ne stvore uslovi
da uđe u redovnom programu kao što je dosta zemalja u Europi, Americi i
Australiji uvelo u svoj redovni program. U Kantonu Sarajevo su izdvojena
novčana sredstva da se krene sa pilot projektom, da pokuša određeni broj djevojčica započeti
svoju HPV vakcinaciju.
Gdje bi mogli naći tu
vakcinu i koliko će na kraju da košta vakcina?
Kada se nabavljuju vakcine,
to je inače problem u Bosni i Hercegovini. Vakcine se uglavnom nabavljaju za
tenderske javne nabavke, tako da i ti dobavljači, proizvođači obezbjeđuju
vakcine samo ukoliko se putem javnih nabavki obezbjeđuju potrebne količine.
Apoteke nemaju pravo da imaju na svom skladištu, odnosno apoteci vakcine, zato
što se vakcine ne mogu prodavati građanima. Jedini ispravan način, pošto su
vakcine specifični lijekovi, koji se moraju čuvati u hladnom lancu. Samo
zdravstveni radnici su ti koji mogu da rukuju vakcinama i vakcine kad dođu u
zdravstvenu ustanovu, ponovo samo zdravstveni radnici rukuju s njima. Ukoliko
bi se desilo da građanin plati vakcinu, odnosno kupi u apoteci, znači on nema
taj sistem, kontrole hladnog lanca i to je jedna opasnost koju ne možemo da
priuštimo na taj način da se manipuliše s vakcinama u Kantonu Sarajevo.
Naglasila bih također da postoje zdravstvene ustanove
koje imaju svoje ugovorne apoteke, koje mogu nabavljati i skladištiti vakcine
za te zdravstvene ustanove. U toj saradnji – roditelj, ljekar, apoteka – može
se dogovoriti vakcinacija putem ugovorne apoteke, tako da ugovorna apoteka može
povući iz veledrogerije, dobavljača, vakcine
ukoliko ih ima na stanju, a
uglavnom ih nema, jer se vakcine nabavljuju samo za te količine koje su
putem javnih nabavki planirane da se kupe. Ne mogu se platiti u apoteci - ne
možete ih kupiti kao slobodan građanin.
Uzimajući u obzir da kada pričamo o HPV virusu i najčešće
ga spominjemo uz osobe ženskog spola i uz rak grlića maternice, zašto je važno
da se i dječaci vakcinišu protiv HPV-a?
Kada sam na početku govorila o indikacijama, odnosno koja
su to oboljenja koja sprječava HPV vakcina, možemo pridodati da su to
kancerogene, odnosno maligne lezije na penisu kod muškaraca i na anusu, kod
žena i muškaraca, tako da je vrlo bitno da i dječaci mogu dobiti svoju dozu, ali
ne u ovom momentu u Kantonu Sarajevu, jer nema dovoljna doza. Vakcine su samo
planirane za djevojčice 6. razreda i njih ima u Kantonu Sarajevu oko 2.100, a
samo je obezbjeđeno za oko 844 djevojčica tog uzrasta, puta dva, jer će svaka
od njih morati primiti dvije doze. Vrlo je bitno da naglasimo zašto je uzrast
od 9 do 26 godina bolji, a kasniji od 26. do 45. godine je to malo manje
preporučljivo, mada se može, rekla sam, primiti u tom uzrastu - zato što kad su
ispitivali imunogenost vakcina, odnosno antitijela, titar koji se razvije nakon
primljene dvije, odnosno tri doze, u zavisnosti od uzrasta, dokazano je da je
kod tih djevojčica uzrasta od 9 do 26 godina najveći titar antitijela i koji se
zadržava i poslije 10 godina. Dok, kod ovih djevojaka starijih od 26 godina, pa
do 45 je puno niži odgovorni titar, zato se preporučuje u tom uzrastu da bi ih
štitio do kraja života i pretpostavlja se da će ih štiti vakcina do kraja
života.
ZDRAVLJE MLADIH, MENTALNO ZDRAVLJE
Ada
Sadiković, studentica Medicinskog fakulteta SSST i Jan Butigan, učenik
Katoličkog školskog centra Sarajevo
Kao što znaš ispred nas je bio jedan malo teži mentalni
period radi kovida. Da li imaš neko iskustvo sa svojim vršnjacima, prijateljima
ili sa samom sobom oko problema sa mentalnim zdravljem?
Naravno, da imam. Mislim da smo svi jako teško iskusili
taj period Covida i lockdown-a i potpune izolacije i od prijatelja i nekad i od
porodice. U mom slučaju, bila sam izolovana i od mame i od oca. Mislim da je to
jako teško uticalo na mene, na mog brata i na moje vršnjake.
Što ti je najviše pomoglo u periodu dok si bila izolovana
od svojih prijatelja, dok si bila sa svojom obitelji uglavnom, sa mentalnim
problemima?
Iskreno, ono što je baš uticalo na mene jeste što sam
počela da vježbam kod kuće. Vježbala sam na taj način da nazovem svoje
prijatelje na face time i onda pričamo, zajedno radimo vježbe i onda sam imala
taj kontakt s njima, ali svejedno sam radila nešto što je dobro za moje tijelo.
Nakon četiri mjeseca izolacije, nekako sam stagnirala i bila sam lijena i nisam
ništa radila i onda kretanje, pokreti, vježbanje je meni dobro došlo za moje
mentalno zdravlje jer se moje tijelo bolje osjećalo, a i dobro mi je došlo za
mentalno zdravlje zato što sam pričala sa svojim prijateljima i bila svaki dan
u kontaktu s njima preko face time-a, a zajedno smo to radili i gurali smo
jedni druge.
Koliko sam shvatio, nisi imala prije iskustva s
vježbanjem?
Jesam, ali zbog povrede nisam više mogla da treniram i
onda sam prestala da treniram, a kako je došao Covid, kako je došla izolacija i
kako sam bila zatvorena u kući toliko dugo, onda nisam ni imala neku želju da
vježbam, ali odjednom mi je samo sinulo da je to nešto što treba da uradim da će
mi to možda pomoći i htjela sam probati to. Probala sam. I pomoglo mi je i
osjećala sam se puno bolje nakon što sam počela da vježbam.
Nisi prestala, još uvijek treniraš?
Kući radim vježbe najčešće, ne sviđa mi se ići u
teretanu.
ŽENE U NAUCI, NOBELOVA NAGRADA
Prof. dr Nenad
Tanović, univerzitetski profesor i Predsjednik Društva ”Nauka i svijet” i
Dobrila Močević, komunikacijska praktičarka, PRIME Communications
Htjela sam s Vama danas da razgovaram o tome koje su to
danas najveće nepravde koje je Nobelova nagrada napravila prema ženama u nauci?
To je teško pitanje. Pitanje bi trebalo
preformulisati malo drugačije. Ne samo
Nobel, koliko je historija bila nepravedna prema ženama? Za fiziku su do sada
svega četiri žene dobile Nobelovu nagradu, ali ono što je zanimljivo je da je
prva bila Marie Curie, a onda se 60 godina čekalo da druga žena dobije Nobelovu
nagradu, bila je to Maria Goeppert-Mayer, pa poslije toga, tek 2018. Strickland
i to je nešto što je neshvatljivo.
Spomenuli ste Mariu Goeppert-Mayer, ko je ona bila?
Maria Goeppert-Mayer je stvarno jedna divna biografija
danas, pošto je već od '72. nema. Praktično je 50 godina kako je nema. Ona je
rođena 1906. u Katovicama. To je danas Poljska, tada je bila Istočna Prusija.
Njen otac je bio šesti u nizu univerzitetskih profesora i imao je samo nju i
ono što je zanimljivo, na primjer, to je kada je 1924. upisala se na
univerzitet, zanimljivo je nešto što se tada dešavalo a to je da se polagao
ulazni ispit za univerzitet. Prijavili su je u Goettingen, gdje joj je otac bio
profesor. Četiri djevojke i 30 muškaraca, spremili su se svi za ispit. I znate
koji je rezultat? Četiri djevojke su prošle, svih 30 muških su pali.
Desi se, je l'?
Da se vratimo na ono što je radila. Za šta je dobila
Nobelovu nagradu?
Dobila je za nešto što je nevjerojatno, a to je - ona je
praktično, zajedno sa Jensenom, riješila problem nuklearnog jezgra. Drugim
riječima, Nils Born je riješio kako se elektroni kreću oko atoma, ali kako se u
jezgru protoni i neutroni slažu i kakav je raspored njihov, kako se kreću – sve
to je riješila – Maria, i to na vrlo inteligentan način. Pošto je bila dobro
muzički obrazovana, onda je rekla: aha, to je isto kao kada se ples pravi. A to
znači, ima krugove i plesači se kreću u koncentričnim krugovima, pri tome jedan
krug se kreće u pravcu kazaljke na satu, drugi suprotno, a onda ti plesači se
međusobno okreću. To je po prilici kao sunčev sistem. Planete se okreću oko
Sunca, ali se i vrte oko svoje ose i ovi plesači mogu da se vrate u pravcu
kazaljke na satu i suprotno. Rješavajući to, što je vrlo teško pomoću
jednačina, ona je došla do toga da je mogla tačno proračunavati energije i sve
ostale stvari - zašto se neki atomi vežu, zašto se neki ne vežu, zašto su neki
stabilni, a zašto se neki raspadaju. I to je ono zašto je 1963. dobila Nobelovu
nagradu.
Da li mislite da prevazilazimo već tu nepravdu i da
polako dolazimo do neke ravnoteže i do ravnopravnosti u svijetu nauke i boljeg
položaja žena u svijetu nauke?
Hajmo krenuti ovako. Pedesetih godina prošlog vijeka,
odmah poslije Drugog svjetskog rata, na svijetu
je 1951. bilo 7,3 miliona studenata. Divno! Godine 2020., 70 godina poslije toga toliko studenata
se samo upisuje u Kini , sedam miliona i nešto, pazite! Ono što
je zanimljivo kada se pogledaju tabele UNESCO-a onda ćete vidjeti ovo -
da do 70-ih godina prošlog vijeka, ženski dio populacije na univerzitetima
dobiju više diploma, ono što dana nazivaju bachelor, diplomirani inžinjeri,
pedagozi. Osamdesetih, ženski dio dobija više magistarskih diploma nego muški,
a od 90., više doktorata se dodjeljuje ženskoj populaciji nego muškoj. Prema
tome, ako ćemo govoriti o inteligenciji, žene već sad vode. Jedini problem je
što najmnogoljudnije zemlje, a to su Kina i Indija još uvijek to nemaju. U Kini
je 42% ženske populacije na univerzitetima, a nešto je više muške, isto je u
Indiji. Ali, i to je pitanje samo napretka tih zemalja. Uostalom, ja to nazivam
kao krunski argument - šta mislite koliko ženskih osoba u Saudijskoj Arabiji u
odnosu na muške studira, veći ili manji broj?
Rekla bih manji, ali vjerojatno neću biti u pravu?
Nećete. Dakle, već sad je ženski dio populacije više
prisutan na univerzitetima i u diplomama, nego muški. Da li to ide prema
ženskome, ne! To je samo ispravljanje nepravde.
ŽENE U NAUCI, FEMINISTIČKA PERSPEKTIVA
Prof. Dr Milena
Karapetrović i Ana Bubnjević, učenica Gimnazije Banja Luka, IB program
Žene se i dalje gledaju kao profesori, pedagozi,
psiholozi, filozofi. Imate li neki komentar na to?
Da, ali evo odmah ću Vas ispraviti. Ja dolazim iz polja
filozofije, što pripada humanističkim naukama, odnosno to je prva od
humanističkih glavnih nauka i ono što većina ne zna jeste da nije isti razmjer
unutar tog okvira društveno-humanističkih nauka. Naime, obično se negdje u STEM
oblastima spominje nekih 27, 30 % učešća žena
u nauci. U filozofiji je isto tako. Filozofija je još uvijek dominantno
maskulina. Upravo zato, što je pogotovo filozofija, svojevremeno kraljica
nauka, kako su je prozivali, naprosto se smatra da žene ne umiju da misle.
Imate i filozofa i u 20. vijeku, koji su i dalje tvrdili to isto. Kao nekad
prije 1000 godina. Ove nauke o kojima govorimo i STEM oblasti koje govorimo su
nekako više u prvom planu kroz današnje medije, posebno na internetu i samim
tim nekako se čini da je to samo u tim naukama. Naravno, postoje ove druge što
ste rekli, pedagogija na primjer, gdje se očekuje opet da to bude, kao što ste
si sami rekli da bude profesorica neka, ne da se bavi naučnim radom. VI
naprosto imate to da na kraju još uvijek na odsjecima za pedagogiju, kada su u
pitanju profesori koji predaju - da su to muškarci, a da je više studentkinja,
ili čak 100% studentkinja. Na našem studijskom programu, predškolskog
vaspitanja, 100% su studentkinje u ovoj generaciji. Vrlo rijetko se dogodi
da ima dva ili tri studenta. Ali se opet
očekuje, to je ono što nas je dočekalo krajem 20. i početkom 21. vijeka - ono
prvo pitanje koje ste me pitali, uvijek postoji granica do koje borba za ženska
prava može doći i onda dođete do zida. Kao da se dopušta da uradimo dva-tri koraka,
ali tu moramo da stanemo. Dobro, žene su došle na univerzitete, ali ćemo ih
zaustaviti kada su u pitanju zapošljavanja na univerzitetima ili naprosto
učešće u nauci. Ne doslovno, jer mi
živimo generalno, u demokratski zemljama gdje zakoni štite žene i tako dalje.
Postoji niz načina da o žene imaju manju
prođu. Uostalom, nauka je nešto što je prije svega vezano za takmičenje, što je
vezano za karijeru, za vrijeme koje morate potrošiti. A od žena se i dalje
očekuje da ispune svoju primarnu funkciju da budu majke, supruge, i sve ostalo,
pa ako za nauku preostane.
ENERGETSKA TRANZICIJA
Prof. dr
Petar Gvero, Mašinski fakultet Univerziteta Banja Luka i Dušan Sandić, učenik
Gimnazije Banja Luka, IB program
Znači, imamo tu klimatsku krizu koja nam se približava?
Ona je tu oduvijek.
I pored toga imamo porast potražnje i smanjenje.
Obnovljivi izvori energije ustvari rješavaju ili nekako ublažavaju te sve
probleme. Je li tako?
Obnovljivi izvori imaju svoju značajnu ulogu. Samo još
uvijek ni blizu onu koju bi trebali. Jer ako gledate prosto fiziku, količina
energije koju Sunce godišnje dozrači na planetu Zemlju je samo u godišnjoj
skali višestruko veća nego što vrijedi potencijal svih fosilnih resursa i
ostalih koji nam stoje na raspolaganju ukupno. Sva fosilna goriva ne mogu da
pokriju ni jednu dvadesetinu onoga što Sunce samo jednom godišnje dozrači.
Stvar je samo što mi nemamo tehnologiju tog nivoa da to potpuno iskoristimo.
Razvijamo je ali smo daleko od toga.
Sada trenutno s ovom tehnologijom, kolika je ustvari ta
efikasnost tih naših obnovljivih izvora energije?
Oni su postali konkurentni. Prije svega postoji mnogo različitih obnovljivih izvora. Pričamo
o energiji vjetra, energiji vodenih tokova, direktnom korištenju
solarne energije, energiji biomase i tako dalje. Svi oni imaju svoju neku specifičnu prirodu i za sve njih postoji
već značajni nivo tehnologija koju se
razvijene i koje su konkurentne tehnologijama koje su konvencionalne, koje su
se do sada vezivale na fosilna goriva. Stvar je samo upravljanja tim resursima
, jer ono što je specifično u odnosu na fosilna goriva i fosilne izvore, dobar
dio ovih obnovljivih izvora energije je
takozvana stuhastička priroda, što će reći, imaju slučajnu prirodu. Imate jednu
termoelektranu na ugalj. Ako je uredno
održavati i uredno snabdjevate gorivom, ona vam sigurno u nekih pet, šest
do osam hiljada radnih sati daje konstantnu količinu energiju mreži. Vi
kad imate vjetroelektranu, bez obzira koliko ste je pametno pozicionirali, projektovali, niko
ne može da garantuje da će upravo ovog momenta, kada vama treba električna
energija, vjetar da duva baš onom brzinom, koja
je vama potrebna. Imate oscilacije tih izvora, imate viškove, pa onda
imate manjkove, pa onda imate velike viškove, sa kojima ne znate šta ćete, jer
mi u principu, još uvijek nemamo, kad kažem mi, mislim civilizacijski nemamo, takva
tehnička rješenja da možemo da skladištimo energiju na velikoj skali, osim
velikih vodenih akumulacija. Sve ostalo je
još uvijek daleko od očekivanog,
odnosno što vi možete. Onda vi morate da
upravljate time. To je problem tog distribuiranog sistema. Vama u mreži
jednostavno, nema više kontinuiteta, a morate kontinuirano da snabdijevate
potrošače. Vas baš briga da li vam električna energija dolazi iz ovog ili onog izvora, vama je bitno da
danas imate struju. To je jedna posebna oblast. Inžinjeri koji su završili elektroenergetiku prije deset godina, nisu
imali priliku da je izučavaju, bukvalno sve je novo. Stvari se razvijaju i uči
se paralelno s tim. To je ono što je s jedne strane izazov, a s druge strane je
problem, jer u suštini, mi probleme sad rješavamo tek kada se dese, kao što se
sada dešavaju.
Imajući u obzir taj stalni napreda, tih oblasti, učenja
usput, a znamo kako ljudi govore, kako promjena počinje od pojedinca, ali hajde
nećemo uzeti pojedinca nego uzećemo nas kao državu, koliki je ustvari
potencijal Bosne i Hercegovine što se tiče tih obnovljivih izvora energije?
Da sam političar, ja bih na ovo pitanje odgovorio veliki,
ogroman. Realno, postoji značajan potencijal. Mi smo zemlja koja je vrlo
kvalitetno geografski pozicionirana. Kada uzmemo u obzir geografsku širinu i
dužinu, imamo dvije klimatske zone, uslovno rečeno, kontinentalnu i mediteransku,
možemo da kažemo, tako da zahvaljujući upravo takvoj poziciji mi imamo značajan
potencijal i sa aspekta korištenja vjetra, sunčeve energije. Mislim, čak i ovi
tereni koje mi zovemo kontinentalni su izuzetno zanimljivi. Ako jedna Njemačka
trenutno prednjači po broju instaliranih panela za proizvodnju struje ili
toplotne energije, solarne energije, koja je daleko na jednoj poziciji kada je
u pitanju insolacija, onda mi ne trebamo da postavljamo uopšte pitanje da li to
ima smisla ovdje gurati ili ne. Mi smo zemlja sa nekih, da ne bih bio sad
pogrešno protumačen, dva i po miliona hektara po šumom. Mi smo 70% šumska
zemlja, da kažem. Ogroman potencijal biomase iz poljoprivrede, iz svega
ostalog. E, sad, jedno vam je imati fizički potencijal, drugo je znati ga
tehnički iskoristiti, a treće je u principu koliko vi stvarno kao jedan
ozbiljan, poslovan sistem znate da to implementirate ili upropastite. Mi imamo
dobar potencijal da upropastimo dobre stvari koje nam stoje na raspolaganju.
Istorija nam to lijepo ukazuje.
Nažalost, da. Kao što ste već spomenuli naša država ima
tu specifičnu klimu i ja vjerujem da svako to dijete zna, jer se uči u osnovnim
školama jer su i meni brujili s tim, umjereno kontinentalnom klimom sa
mediteranskim dijelom kontinentalne, sa našom bogatom hidrografijom, i tako
dalje. Neki se ljudi čak i brinu, iako obnovljivi izvori ne doprinose daljoj
klimatskoj promjeni u vidu gasova staklene bašte, šta će se desiti sa drugim
bogatstvima i ljepotama, drugom vrstom prirode, kao rijekama? Kako će uticati
na njih? Šta će desiti sa njima?
Gledajte, ne postoji ljudska aktivnosti koja pravi neku
korist, a da usput ne pravi neku štetu. To su vam zakoni termodinamike. Stvar
je naći balans u svemu tome. Mi, nažalost, imamo jedan pristup, u kome zbog
nedostatka nekog strateškog pogleda, po
meni je on jedan od ključnih razloga,
što naši političari, uglavnom gledaju
četverogodišnji period njihovog
ministrovanja ili pozicije, poslije toga se mijenja ciklus. Nema
kontinuiteta koji će nastaviti nekakvo razmišljanje u pozitivnom smjeru, tako
da mi uvijek krećemo ispočetka. Mi imamo cikluse koji su vrlo kratki, a ovo je proces i problematika koja
podrazumijeva baš ozbiljno promišljanje,
dugoročne procjene i nema ishitrenih poteza. U energetskom sektoru, recimo,
najgore što sebi možete da dozvolite je da gasite požar tek kad se požar desi.
Vi ne smijete dozvoliti da se požar desi. Tako da ta briga u svakom slučaju
postoji. Najbolji su primjer, i ima osnovu, ove male hidroelektrane o kojima se
mnogo priča. Ali isto tako, možemo da razgovaramo o uticaju vjetrosistema koji
se upravo postavljaju na planinskim vrhovima, na prelazu između mediteranske i
kontinentalne klime koliko one utiču na vizualni osjećaj ljudi koji tu žive -
zvukovi, vibracije koje stvaraju vjetroturbine, koliko štete ili koriste
životinjama, pticama, da li presjecate koridore kojima se kreću određene vrste
ptica. To su sve stvari koje su vrlo bitne, i u ozbiljnim zemljama, oni koji
rade projekte ove vrste sagledavaju sve opcije. Ne gledate samo tehničke. Ako
gradite nekakvu elektranu i pored te
elektrane je recimo neko arheološko nalazište, ne možete ga ignorisati. Neka
specifična etnička grupa ljudi, ne smijete ih jednostavno počistiti zato što je
nekome profitabilno da to napravi. To su pogrešne stvari. Niko ne razmatra taj
pristup na taj način, osim ako niste korumpirani ili ako ne znate. To su kod
nas dva ključna problema u svim sektorima – korupcija i neznanje.
ENERGETSKA TRANZICIJA, ŠTA MI MOŽEMO?
Jan
Hadžiomerspahić, učenik Druge gimnazije u Sarajevu i Jan Butigan, učenik
Katoličkog školskog centra Sarajevo
U zadnje vrijeme je poprilično akutelna tema o očuvanju
okoliša. Zanima me što bi mi ti mogao reći o tome?
Ja mislim da svaka osoba, naročito svaka mlada osoba, bi
mogla danas da uradi neke male stvari koje bi
mogli popraviti i pomoći tom
smanjenju CO2 u našoj
atmosferi. Primjer, ne mlade osobe, ali ipak osobe koje rade puno na tome, je
moj deda koji je čak postao vegetarijanac da bi smanjio CO2 u
atmosferi. Puno manje jede mesa, nije on naravno 100% vegetarijanac, kada je
neki svečani ručak, samo se tada jede meso , dok sve ostalo je povrće, voće
i slična hrana. On nema auto, živi na
Ciglanama, tu u centru, njemu i ne treba pošto je penzionisan, nigdje ne ide
specijalno. Ja mislim da bi svaka osoba trebala da smanji vožnju autom, ili da
više šetaju, to je ionako dobro za njih, ko više šeta, to je fiskultura, i biće
zdraviji generalno. Prijevoz kao što su tramvaji i autobusi , ili trolejbusi
kod nas zapravo, to je isto isto veoma popularno. Naravno, neki se boje da je
to opasno, tako da je stalno tu kriminal, iako je to ne vjerujem, meni se to
nikada nije desilo, niti nisam nikada bio u blizini nekoga kome se to desilo. Barem u mom svijetu
se to ne dešava. Naravno, to može puno da smanje emisije CO2
naročito u gradu kao Sarajevo gdje ima veliki problem sa smogom. Ja se stvarno
čudim zašto ljudi nisu još počeli da mijenjaju svoj život da bi smanjili CO2.
To što je jako zanimljivo, mnogi ljudi misle da su
najveći zagađivači auta, međutim proizvodnja crvenog mesa je dosta veći
zagađivač, zato što je za uzgoj krave potrebna velika površina zemlje koja
postaje zagađena..
Naravno, zato što u samom uzgoju krava dolazi do
prirodnih proces koji proizvode puno CO2 i na primjer kada se preradi meso, mnogi ne
kupuju danas uopšte meso samo u mesari, već kupuju suđuke, ćevape i slična jela, i samo da se to meso preradi i
transport mesa dodatno, što su opet auta, ima puno CO2 emisija.
Mislim da se ne daje dovoljno pažnje ovdje kod nas, ali
što se više okrenemo pričama prema zapadu, vidimo da se ljudi više obaziru na
okoliš. Imam jednu poznanicu, maminu prijateljicu koja ima sve solarne panele u
svom dvorištu i gotovo potpuno svo njeno trošenje energije je zapravo tako,
gotovo uopće ne koristi karbon.
I to lijepo, ali nije svugdje na zapadu isto. Neki na
zapadu imaju bolji ekonomski status, mogu doprinijeti Tesle i električna auta i
tako mogu pomoći. Iako Tesle i električna auta ne popravljaju puno. I kada bi
skroz prebacili na čistu energiju, da nema termoelektrana i sličnih budalaština
po mom mišljenju, onda bi električna auta bila najbolja stvar koju bi svi
trebali imati. Na primjer u Švicarskoj se manje mora platiti za električna
auta, predsjednik je to 2018. uveo da se puno manje mora plaćati na električna
auta da bi svi u Švicarskoj imali električna auta. Sad je problem je što je
Švicarska puno razvijenija zemlja od puno naših. Iako čak neke razvijene
zemlje, kao što je Amerika, naravno, imaju sličnih problema, naročito s ovim
mesom, jer oni proizvode najviše mesa, i sjeverna i južna Amerika puno više
proizvode mesa od Europe Azije , Afrike i Okeanije, tako da ne vjerujem da je
to samo problem kod nas. To je problema kod sviju, samo što mi manje reagujemo
od ostalih.
Teško je zamisliti Bosnu i Hercegovinu da se tako rapidno
možemo prilagoditi svemu tome jer naša ekonomska situacija nije nikako tome
prilagodljiva, a to je poprilično skupo sad u svijetu, i ta auta i solarni
panel i ostalo.
Veoma je teško
zapravo uvesti bilo koju čistu
energiju , čak i one koje su , ja bih ih opisao kao polučiste, kao nuklearna
energija koja ne proizvodi CO2, ali i dalje proizvodi različit otpad
koji je nekad čak i gori od CO2 . Ima i problem da u Bosni i
Hercegovini, drugov otac radi u Elektroprivredi i oni su htjeli da uvedu
zapravo nuklearnu elektranu u Bosni i Hercegovini , ali to se ne može izvesti
zato što Bosna i Hercegovina nema tlo ili nema mjesta za nuklearne elektrane.
Na primjer, pošto nuklearne elektrane koriste puno vode da bi uopšte pravile
struju, one moraju biti blizu jezera ili blizu mora. Većina jezera, kao što
najvjerojatnije znaš u našoj državi je između planina tako da nije realno
napraviti nuklearnu elektranu na nagetom području. Isto tako, u Neumu nije realno
jer je to jako mali dio države.
Dosta nekih stvari možemo u svojoj svakodnevici
promijeniti kao na primjer nakon punjenja svog mobilnog uređaja, možemo
isključiti iz struje sam punjač ili kraće tuširanje, manje trošenja vode ili
kao što si rekao jesti što manje mesa.
Da, naročito to za punjač je interesantno, zato što to
mnogi ljudi ne rade. Iako mnogi ljudi stave na primjer preko noći ili imaju
cijeli dan upaljen telefon na punjač, ne samo da je to lošije po pitanju CO2
i (48:59) po pitanju okoliša, već
je isto lošije, sebično za ono što oni hoće da dobiju zapravo. Ako se telefon
predugo puni ili laptop ili kompjuter ili bilo koja baterija zapravo se predugo
koristi ona će naravno da počne da puca unutra i to će biti problematično
kasnije i onda telefon može samo da umre, ili se mora zamijeniti baterija. Tako
da je interesantno da ljudi čak i ako se inate oko CO2 emisija
da oni zapravo čak i ne rade ono što je za njih dobro, što ja stvarno ne
shvatam.
Što više kupovati predmete koji se mogu reciklirati, a
izbjegavati ovo što se ne može reciklirati
Da, naravno. To je prvi korak. Mi u školi u Drugoj
gimnaziji imamo kante za recikliranje koje niko, apsolutno niko, ne koristi. Ja
mislim, da je to jedan od problema zato što prvo imamo kante koje nisu za recikliranje,
a ovdje kante koje jesu za recikliranje sklonjene na stranu da niko ne može
naći, ili su u usred svega. Na primjer, nisu u učionicama, nikada nismo imali
reciklažu u učionicama, već u hodnicima, a u hodnicima provodimo puno manje
vremena, nego u učionicama, što je logično za svaku gimnaziju, naravno.
Interesantno je koliko ljudi neće da recikliraju, naročito kod nas, iako je to
u Europi generalno je to način života. Ja sam bio prošlog ljeta u Finskoj. U
Finskoj svi recikliraju. Ja sam se stvarno prepalo malo, jer je meni bilo čudno
koliko ti ljudi stvarno kao roboti, svaki kontejner iam reciklažu, svaka kanta na ulici ima
reciklažu, svaka kanta kod kuće ima reciklažu. Ja mislim da je to do toga, na
primjer uveli kazne ako nekoga nađu da ne reciklira ili da svoj otpad baca po
ulici i slično, oni dobiju kaznu od 500 eura. To je hiljadu konvertibilnih
maraka, to nije malo uopšte, to je prava kazna.
Teško je zamisliti nekog našeg vršnjaka jer ja iskreno ne
mogu zamisliti ljude koje poznajem da brinu o tome, pogotovo o kontejnerima za
recikliranje. Ljude ne zanima to, nisu svjesni kolika je to zapravo prijetnja u
cijelom svijetu.
Imaju neki, naročito u mom okruženju, nisu, generalno,
mlađi ljudi, što mi je interesantno, jer svi ovi stariji ljudi su više
fokusirani na to da budu „eco-friendly“, dok svi mlađi ljudi kao da ih je
stvarno briga. Svi stariji ljudi neće uopće živjeti sa svim lošim stvarima koje
će se dogoditi zbog CO2 emisija, nego ćemo mi, mlađi ljudi, mi ćemo
živjeti. To je naša budućnost, nije njihova.
Nadam se da će se to promijeniti, treba se to što više
gurati da budemo „eco-friendly“.
Prof. dr
Marcus Bleicher, J.W.Goethe-Universität Frankfurt
Zovem se Marcus Bleicher. Ja sam profesor teorijske
fizike ovdje na Goethe Univerzitetu u Frankfurtu. A moja specijalnost, moj
fokus istraživanja su sudari teških iona. To znači da radimo teoriju o tome šta
se događa u GSI-ju i šta se događa u CERN-u.
Trenutno, predavanja koja držim zovu se Fizika nuklearnih
čestica. Prvi dio. Sljedeće godine ide drugi dio. I obično na ovim predavanjima
govorimo o temeljnim interakcijama i svojstvima zvijezda u svemiru, svojstvima
atomskih jezgri. A predavanja su obično napredna predavanja. Tako da trenutno
imam oko 20 do 30 studenata na predavanjima.
U Frankfurtu trenutno imamo oko 45.000 upisanih
studenata, a većina tih studenata je iz Njemačke, što nije iznenađenje.
Otprilike 80% do 85% ima njemački pasoš, a otprilike 15% ima strani. Većina
njih zapravo nisu pravi stranci koji nisu gostujući studenti koji dolaze iz
inostranstva. Mnogi od njih zapravo već dugo žive u Njemačkoj, ali su zadržali
svoj strani pasoš. Na primjer, imigranti iz Turske vrlo često zadržavaju svoje
pasoše, ali i dalje žive i studiraju u Njemačkoj.
Frankfurt je povezan s, naravno, ostatkom svijeta. Dakle,
imamo veze s istraživačkim ustanovama kao što je GSI Helmholtz Centar. Naravno,
postoji aktivna saradnja, ali također imamo veze s CERN-om, a imamo veze i s
drugim univerzitetima širom svijeta, od Indije preko BiH do Brazila, SAD-a.
Tajland, u suštini, postoji veza s mnogo grupa širom svijeta. A u istraživanju,
ono šta radimo je, kao što sam rekao, da istražujemo fiziku najmanjih sastojaka
materije, koji se nazivaju kvarkovi i gluoni. I ovo istraživanje, naravno, rade
studenti. Dosta istraživanja rade doktoranti, a kasnije i postdoktoranti.
Većina studenata koje imamo u našoj grupi su, naravno,
bakalaureati i master studenti. Otprilike na svaka tri do četiri studenta
bakalaureata ili magistra dolazi doktorant koji radi zajedno sa mnom i ima veći
projekt, ali i brine o studentima bakalaureatima i magistrima zajedno sa mnom.
Tada obično na svaka dva doktoranta imate postdoktoranta ili postdoktoranta
istraživača. Tačnije, radi se o istraživačima koji su doktorirali na drugom
univerzitetu, vrlo često u inostranstvu. A onda dođu u Njemačku i rade dvije
godine ili tri godine istraživačkog projekta nakon doktorata.
Za postdoktorske istraživače glavna je poenta napredovati
u karijeri, što znači da dolaze u naše grupe ili našim istraživačima, na
primjer, moji doktoranti, napuštaju sve grupe i vrlo često odlaze u Sjedinjene
Države kako bi tamo obavili postdoktorat. I rade na vrlo naprednim pitanjima u
našem području. I ono što pokušavaju učiniti je da pokušavaju steći
kvalifikaciju da kasnije uspješno rade kao profesori. Dakle, karijera je obično
da dobijete doktorat. Zatim odradite dvije do četiri godine postdoktorskog
istraživačkog rada, a zatim vas zapošljava univerzitet, obično na
desetogodišnjem radnom mjestu, što znači da postajete nešto poput docenta. A
onda nakon probnog roka od pet godina, bit ćete promovirani u vanrednog
profesora u trajnom zvanju.
Studenti u našoj grupi i također u drugim grupama na
univerzitetu, podržavaju nas u predavanjima, na primjer, držeći grupne vježbe i
u eksperimentalnoj fizici, kao što su predavanja iz laboratorija i tako dalje.
Kako studenti odrastaju, tako imaju više
odgovornosti poput osmišljavanja vježbi koje će se izvoditi na ovim predmetima,
vođenje malih grupa za vježbe i tako dalje. Na nivou starijeg doktora nauka ili
starijeg doktoranta ili postdoktoranta, ti studenti, kao i mladi istraživači,
imaju priliku sami držati neke kolegije i seminare kako bi naučili kako je to
postati profesor.
Dakle, ako ste zainteresirani doći u Frankfurt, postoje
razne mogućnosti. Najlakši način je zapravo doći u Frankfurt ako ste
postdoktorant jer postoje razni programi kao što je Homeboard Foundation, ali i
programi koje vodi DRD za privlačenje talentovanih istraživača ili mladih
istraživača da dođu u Frankfurt i Njemačku, također na druge univerzitete. Ako
ste doktorant, postoji više individualnih programa na koje se možete prijaviti,
na primjer, u Helmholtz Graduate School koju vodimo ovdje u Frankfurtu kako
biste dobili stipendiju za rad na svom doktoratu do tri godine. Ako ste
bakalaureat ili master student, situacija je komplikovanija. Postoje neke
mogućnosti finansiranja, ali obično se očekuje da ćete vjerovatno sami platiti
polovicu troškova.
Prof. dr Huda Yahya Zoghbi, Baylor
College of Medicine, Texas
Lijep pozdrav. Zadovoljstvo mi je podijeliti s vama zašto je karijera u
nauci prekrasna karijera za ženu. Imala sam toliko sreće da imam karijeru zbog
koje želim dolaziti na posao svaki dan. Kad ste u nauci, napredujete a da toga
niste svjesni, dajete doprinos našem razumijevanju naše biologije, našeg
svijeta i, na kraju, ostvarujete uticaj koji će pomoći ljudima. Zaista nema
ničeg vrijednijeg od obavljanja posla koji će pomoći ljudima. Također je
zabavno, svaki put kad ustanete i krenete na posao, ne znate šta ćete otkriti u
laboratoriji, uvijek je nešto novo i smatram da je savršeno za mene imati takvu
karijeru i imati muža i podići porodicu i moći sve to izbalansirati. To je bila najisplativija karijera i nadam se da ćete
to uzeti u razmatranje. Ako imate pitanja o karijeri u nauci, znate gdje me
možete pronaći, udaljena sam samo na jedan e-mail. Bit ću tu za vas. Hvala vam.
Primjedbe
Objavi komentar