NAUKA GOVORI PODKAST, EPIZODA 3
Dobrodošli u Podkast Nauka govori - razgovore i diskusije o nauci, o svemiru, vezi između nauke i politike.
Uopšte nije važno jesmo li naučnici ali je baš jako važno
da budemo naučno pismeni.
Nauka govori podkast je dostupan i na podcast platformama: Spotify: https://bit.ly/naukagovori_spotify RadioPublic: https://bit.ly/radiopublic_naukagovori Apple Podcast: https://bit.ly/applepodcast_naukagovori GooglePodcast: https://bit.ly/googlepodcast_PNG Castbox: https://bit.ly/castbox_PNG Facebook: https://bit.ly/FB_PNG3
BAZIČNA NAUKA - W I Z BOZONI
Dr
Daniel Denegri, CERN i Jelena Kalinić, MA
Dakle naš glavni cilj u CERN-u je razumjeti kakvi su
fundamentalni, elementarni objekti od koje se priroda razvila, nastala, i kako
oni međusobno djeluju. E sad, 80-ih godina je u CERN-u, zahvaljujući jednom
velikom čovjeku, po meni jednom od najvažnijih fizičara eksperimentalaca druge
polovice 20. stoljeća, profesorom Carlom Rubiom, ja sam bio u njegovom timu. Mi
smo sa jednim velikim aparatom koji je onda bio, onih godina, ‘80. do ’90.
najkompleksniji detektor na svijetu, mi smo pronašli takozvane W i Z bozone. To
su čestice koje su prenosioci ili nosioci takozvanih slabih sila. One se zovu
slabe sile, ali to ne znači da su one manje važne. Sunce funkcionira na osnovu
fuzije, protona koji se fuzioniraju u helij, ako se oslobađa energija, koja je
zapravo energija s kojom sunce isijava kroz naš bliski svemir i grije nas
ovdje. U Splitu još je bolje nego ovdje u Sarajevu.
U suštini W bozoni i Z bozoni su prenosioci slabih sila koje su jedan centralni
korak u tom procesu transformacije dva protona u helijevu jezgru. Dakle
razumjeti taj mehanizam takozvanih slabih interakcija, to smo postigli
pronalaskom W i Z bozona.
A onda
ste otkrili još nešto, par godina kasnije, par decenija kasnije.
Ali ono što je važno razumjeti, taj pronalazak W i Z bozona,
koji je bio, ja bih rekao glavni cilj fizike od 1945., ja bih čak rekao 1940.,
od Fermijeve teorije slabih sila. Fermi je jedan veliki talijanski fizičar koji
je završio svoju aktivnost u Americi, predvidio da bi mogle postojat neke
čestice prenosioci slabijih sila. I kad smo mi to pronašli 1982-83, tada se
vidjelo da je zapravo prvi put bilo jasno da je Europa sustigla i prestigla SAD
u ovoj domeni. Ali kao i svaka teorija - stignete jedan nivo a onda se
postavlja pitanje - a sljedeći? Zašto W i Z bozoni imaju tako velike mase? Zašto
su oni toliko mnogo teži nego druge elementarne čestice koje mi inače zovemo
kvarkovi i leptoni. E onda se tu javlja
jedna dopuna tadašnje teorije koja se zove Brout-Englert-Higgsova
teorija na koji način naše elementarne čestica dobivaju svoju masu.
Vi možete reći masa je Bogom dana, ali sumnjam da Bog
postoji, ali to je drugo pitanje.
Šta nam
kaže Higgsova teorija i šta predviđa?
Ta teorija predviđa da bi morala postojati jedna čestica
koju smo mi kasnije prozvali Higgsovim bozonom, jer to je ipak lakše reći nego Brout-Englert-Higgsov bozon, to je
predugo, a koja je jedno polje sila po teoriji prostrto kroz cijeli svemir i
interakcija međudjelovanje drugih kvantnih polja, kvantnih polja kvarkova i
leptona, kvantno polje W bozona i Z bozona, sa tim sveprisutnim Higgsovim
poljem čija je inkarnacija, čija je manifestacija, čija je materijalizacija Higgsov
bozon, to ovim česticama daje njihovu maticu. Dakle ja bih rekao 1985-86, 1990,
glavni cilj fizičara i u CERN-u, i u svijetu, bio da se pronađe taj Higgsov bozon.
I jeste
li uspjeli?
Jesmo, ali veliki je to bio napor. Opet pomoću profesora Carla
Rubie (Carlo Rubia), on je bio opet inicijator ovog velikog projekta koji se
danas zove Large Hadron Collider (LHC), dakle najveći sudarivač čestica na
svijetu koji je u funkciji u CERN-u, on je taj projekt pokrenuo 1990. E sad,
trebalo je pokrenuti projekt konstrukcije toga akceleratora sa posebnim
tehnikama, inovatorskim tehnikama, sa magnetima kakve nikad do tada niko nije
bio proizveo. Dakle trebalo je 10 godina raditi na tehnološkom i tehničkom razvitku,
posebno magneta, supravodljivih magenta koji funkcioniraju na temperaturi od 2
stupnja Kelvina, 2 stupnja iznad apsolutne nule.
Sve to
za jednu česticu koju ne možemo vidjeti?
Vama se čini koliki je taj napor, koliki je taj novac
potrošen, 3 milijarde dolara ili eura, za konstrirati taj LHC sudarivač i ona
dva velika detektora i ako se uzme i detektor onda i 4 milijarde, pa se kaže pa
zar tolike novce staviti za pronalazak jedne čestice. Vi to sigurno znate, Vi
ste biolog ako se ne varam, da smo se mi kao vsrta, životinjska vrsta, jer mi
smo zapravo majmuni, mi smo iz familije velikih majmuna, mi smo se izdigli
iznad drugih životinja našom inteligencijom i našom znatiželjom. Znatiželja je
glavni element koji motivira mnoge znanstvenike, a u prvom redu fizičare. Mi
hoćemo da razumijemo svijet na racionalan način. Naravno ima drugih pristupa. Mitoloških,
religijskih, teoloških ali naš je cilj da ga razumijemo racionalnim načinom
koji se konačno može izaziti matematički.
I kad
smo razumjeli to, koje godine?
Iz našeg
razgovora i ove priče zapravo detekcija W bozona, Z bozona, Higgsovog bozona su
najveća dostignuća CERN-a?
Apsolutno, to su najveća dostignuća u fundamentalnoj fizici zadnjih 30 godina. Bez svake sumnje.
BUDUĆNOST - MLADI U NAUCI
Prof. Dr
Damir Marjanović i Jelena Kalinić, MA
Damire,
Vi ste još poznati kao neko ko se bore za mlade i za zadržavanje mladih u ovoj
zemlji. Mi vidimo sve veći i veći odlazak mladih, pogotovo mladi koji se bave
prirodnim naukama, jer žele se baviti, zaljubljeni su, ovjde nemaju jednostavno
gdje, nemaju instituta. Kako zadržati mlade?
Sve ste, otprilike, rekli. Da
ja ne bih ispao neki Robin Hood, ja sam
samo sebičan, ja pokušavam da ubijedim našu generaciju, generaciju iza
nas, da onog momenta kada izgubimo mladu ekipu, gubimo generacije koje tek
dolaze i onda i stari nemaju ovdje šta
da traže. Neće imati ko da im puni budžete, uplaćuje zdravstveno osiguranje,
nosi kese, i tako dalje.
Mali je problem što ove stare
generacije jako podcjenjuju mlade ljude. Treba ih uvijek, posebno u oblasti
neke politike da, kada treba lijepiti plakate, kada treba glasati, kada treba
podijeliti neke pozicije, kada trebaju slušati – tu ih nema. Mi ih
podcijenjujemo. Izbori su bili prije neki dan, zamislite mlade koji broje,
platite im satnicu 3,80 konvertbilinih maraka. Šta ste im dali?
Pazite, mladi ljudi ne traže
samo novac, ne traže samo neke visoke plate, traže uvjete u kojima će vidjeti
neku budućnost u kojoj će sebe zamisliti kako rađaju djecu, kako ostvaruju
svoje karijere. Vrlo jednostavno.
...kojima
neće životariti nego zaista živjeti...
Ljudi žele da žive normalan
život, a normalan život podrazumijeva da ne znaš ko ti je član predsjedništva,
ali zato znaš da ste u finalu Svjetskog prvenstva u fudbalu. Ili zato znaš da
li ćeš od svoje plate živjeti ili zato znaš da ako hoćeš da doktoriraš i da
studiraš na najboljem univerzitetu ne moraš da ideš u Graz, nego bi trebao
ovdje neki univerzitet da bude visoko pozicioniran. Samo stvoriti uvjete mladim
ljudima, a mladi ljudi će izgraditi svijet kakav njima odgovora.
BAZIČNA NAUKA
Ada
Sadiković, studentica Medicinskog fakulteta SSST i Bekir Sadiković, student na
programu Genetika i bioinžinjering BURCH Univerziteta
Mene zanima, pošto se ja u životu volim baviti prirodnim
naukama, pogotovo iz razloga što ih mogu toliko prilagoditi u svakodnevnom
životu. Na primjer, nedavno sam radio sa kalupima i voskom. Jedna je mašina
uvijek pravila vakum u tim kalupima i onda ispuštala vosak i što je mene tu
zanimalo, zašto je baš tu stvarala vakum. Stvara vakum, jer nema zraka u
kalupu, ako nema zraka u kalupu, procesom difuzije, da iz prostora gdje nečega
ima višeg, ide u prostor gdje ima nečega manje. To mnogo lakše pomaže vosku da
uđe u sve te male dijelove u kalupu. Onda shvatim da i naše cijelo tijelo
funkcioniše, što se tiče svih važnih materija u tijelu.
U suštini da,
difuzija i osmoza.
Ja sam tek sada počeo da studiram genetiku, a Vi ste već treća godina medicine. Šta mene zanima je koliko Vi često prilagodite ono što naučite na fakultetu u svakodnevnom životu?
Fakultet, barem moj, uči te kako tvoje tijelo funkcioniše
i biohemijski, biološki procesi u tijelu. Uči te strukturi tvoje ćelije, tvog
organa. U jednom trenutku stvarno postaneš svjestan toga svega u svom tijelu i
kako se to sve dešava i svi ti procesi. Na kraju dana ti ustvari si svjestan
uvijek toga i paziš sada šta radiš, koliko soli unosiš, koliko šećera unosiš,
kako će tvoje tijelo da reaguje na to kada ti pojedeš čokoladicu. Ono što je
meni pomoglo dosta kada idem u teretanu kada vježbam je znanje iz anatomije,
jer sam naučila sada koji mišić je zadužen za koji pokret u našem tijelu, kako
mišići funkcionišu, koja vlakna se povlače, u koju stranu ide, gdje je
hvatište, gdje je polazište i onda tačno znam ustvari koji pokret treba da
napravim da bi pogodila tačno taj mišić, da bi se tačno taj mišić aktivirao i
da se taj mišić vježba, ustvari da radimo mišićnu masu.
U biti to je veoma Vama pomoglo da što efikasnije
koristite energiju tijela da, što pametnije, još bolja riječ. To mi se najviše
i sviđa u prirodnim naukama, to što je kao pametnije, a mnogo lakši način za
lijene ljude da žive svoj život. Nismo lijeni, jer moramo sjesti i učiti, ali o
je nevažno sada
Šta dobiješ, vrijedi sjesti učiti.
Od prvog dana medicine i kada počneš da učiš to, počneš
biti svjestan toga i uvijek ti negdje u podsvijesti šta ti se dešava.
Čak i nesvjesno mislite o tome. Padne Vam napamet, hodate,
kada ono: Oh, ovo funkcioniše ovako.
Da, da. Genetika mi je stalno u glavi isto tako. Zašto
vidiš majku sa smeđim očima i otac sa plavim očima i dijete sa plavim očima,
kako se to desilo? Koji su geni zaslužni za to? Kako su se prenijeli? Kako se
crossing over uradili u toj svojoj fazi? Kako se sad ti geni ispoljavaju i
zašto?
I kako je godine i godine evolucije dovelo do toga. O
evolucijama sada mogu pričati toliko. Nedavno mi je na ispitu došlo jedno
pitanje u vezi toga i trebalo je ispisati možda stranicu toga, ispisao dvije,
jer mi je toliko bilo zanimljivo. Šta mene zanima je koliko detaljno se možemo
udubiti u genetiku? Mene izuzetno zanimaju enzimi i kako funkcionišu i sada me
zanima kako naše tijelo reaguje na enzime? Enzimi, na primjer, imaju optimalniju
temperaturu gdje najefikasnije funkcionišu, optimalnu pH vrijednost. To što se
tiče temperature me zanima, jer imamo neke enzime koji mogu preživjeti na 80
stepeni Celzijusa. To bi kod nas odmah stradalo. Kada uđe neka bolest u naše
tijelo, virus, naše tijelo povisi svoju temperaturu. Zato što virus nije
navikao na tu povišenu temperaturu, ali u isto vrijeme, ta povišena
temperatura, direktno utječe na enzime jer to nije njihova optimalna
temperatura.
Utiče u suštini na brzinu kojom oni djeluju. Ne desi se
odmah degradacija enzima, polako funkcija enzima opada. Što je veća
temperatura, funkcija enzima će opadati i u jednom trenutku kada dođemo do te
temperatura, kada više enzim ne može da podnese i kada je izgubio tu svoju
funkciju onda se desi degradacija enzima. Ali, u ovom primjeru, tijelo se bori
od infekcije do 37,5 stepeni. U suštini mi bi trebali da pustimo svoje tijelo
da se bori, a ne odmah da uzimamo paracetamol.
U biti bilo šta, šta se može suprostaviti virusu, a da
nije od samog našeg tijela.
Hoću da kažem da u tih 37,5 stepeni mi ne bi trebali
uzimati ništa, nego bi trebali pustiti svoje tijelo da se bori protiv te
infekcije, jer je naše to tijelo imalo jako dobar razlog što će povisiti našu
tjelesnu temperaturu na tu temperaturu, ali već kada krene iznad temperatura,
kada kreće da se diže, već postaje opasno. I u tom slučaju, popij onda
paracetamol, spuštaj temperaturu.
Na otprilike optimalnu temperaturu, ali da još uvijek
bude efikasna protiv virusa
EKSPERIMENT
Eksperiment je realizovan u laboratoriji Katedre za
genetiku i bioinženjering Fakulteta tehničkih, prirodnih i medicinskih nauka
Internacionalnog BURCH univerzitetu.
Proces
objašnjava prof. dr Adna Ašić
Sada smo imali priliku da vidimo izvođenje vježbe
agarozna gel elektroforeza koju regularno izvodimo sa studentima
dodiplomskog i master studija na odsjeku za genetiku i bioinžinjering na
Internacionalnom Burch univerzitetu. Ovo je jedna veoma primjenjiva vježba. To
je tehnologija koju i danas koristimo u molekularno biološkim i dijagnostičkim
laboratorijama. Prilikom izvođenja ovog eksperimenta neophodno je da izvedemo
više koraka, a konačni cilj jeste vizualizacija i analiza DNK fragmenata,
odnosno DNK molekula.
Prvi korak u ovom eksperimentu jeste pravljenje gela koji
pravimo na način da određenu koncentraciju praha agaroze istopimo u puferu
adekvatne pH vrijednosti i koncentracije soli. Zatim ga zagrijemo kako bi se
agarozni prah otopio i potom izlijemo u kadicu gdje će se ponovo ohladiti i
zapravo dobiti strukturu gela na sobnoj temperaturi. Ono što je također bitno
naglasiti jeste da u gel dodajemo i fluorescentnu boju. Boja koju mi koristimo
zove se safe stane of lake acid i to je boja koja će nam omogućiti da nakon
završetka eksperimenta vizualiziramo DNK fragmente koristeći ultraljubičasto,
odnosno UV svjetlo.
Nakon toga neophodno je da pripremimo i same uzorke.
Određenu koncentraciju, zapravo količinu uzorka miješamo sa plavim puferom koji
nam omogućuje da uzorci ostanu na dnu svojih džepića u gelu, odnosno da ih ne
izgubimo u toku samog eksperimenta, a također sadrže i plavu boju koja nam
koristi za praćenje kretanja uzoraka, odnosno kako gel ne bismo predugo
izlagali struji kako nam uzorci ne bi skliznuli sa gela recimo.
Nakon što su nam uzorci spremni, a stavljamo ih u
prethodno pripremljene džepiće u samom gelu i nakon toga gel stavljamo u pufer
koji nam koristi kao provodnik električne energije, a potom konektujemo i
elektrode i namještamo adekvatne parametre za sami gel. Ono što je također
važno, o čemu se mora voditi računa jeste da je DNK negativno naelektrisana i
zbog toga se uvijek kreće od negativne elektrode koja je odbija prema
pozitivnoj elektrodi koja je privlači. Nakon u našem slučaju pola sata možemo
vidjeti rezultate eksperimenta. Ono što možemo vidjeti jeste da je većina
uzoraka uspjela. Ovdje ih možemo vidjeti kao crtice na gelu koje zapravo
odgovaraju ljudskom genomu, odnosno ljudskoj DNK. Budući da uzorci koji su
ovdje uspjeli su zapravo uzorci ljudske krvi iz koje je u ranijim eksperimentima
uspješno izolovana DNK. Također na dnu gela možemo vidjeti da neki uzorci nisu
uspjeli. To su uzorci gdje je ljudska DNK trebala biti izolovana iz urina.
Međutim urin kao uzorak generalno je veoma izazovan za rad budući da je urin
sam po sebi sterilan i jedini izvor DNK u urinu su epitelne ćelije koje tu
završe prilikom mokrenja. Međutim, često, kao što je recimo i ovdje slučaj, to
nije dovoljna količina DNK kako bismo je uspješno izolovali i onda uspješno
vizuelizirali na ovom gelu.
Sama metoda je ranije bila puno popularnija kada smo
imali manje automatiziranih i mašinskih rješenja. Međutim i danas se ova metoda
redovno koristi u svim laboratorijama, recimo kada želimo da provjerimo da li
su nam uspjele neke druge reakcije poput PCR reakcija, prilikom optimizacije
izvjesnih protokola i razvijanja tih protokola u laboratorijama, ali također i
za neke jednostavnije procedure DNK genotipizacije, odnosno određivanja da li
osoba ima određeni polimorfizam, mutaciju, varijaciju ili ne.
ŽENE U NAUCI, FEMINISTIČKA PERSPEKTIVA
Prof. Dr
Milena Karapetrović i Ana Bubnjević, učenica Gimnazije Banja Luka, IB program
U
principu, sada ima taj momenat kulture da žena treba da bude u kući, da se bavi
djecom, porodicom, ali da postoji moderan pogled, žene isto mora da ima
karijeru,da bude samostalna. Postoji li način da se to izbalansira, da žene uđu
u nauku, bar do pedestpostotnog momenta, da bude jednako sve, a da se zadovolji
taj kulturološki aspekat života žena i generalno porodičnih života na našim
prostorima i globalno?
Da, to je ono što bi trebalo
da se radi sa nivoa društva. Feminizam nije ružna riječ. Feminizam znači
naprosto borbu za prava žena, ne da budu jednake s muškarcima, nego da budu
jednako vrijedne, ravnopravne sa muškarcima. To što žene rađaju-ne rađaju djecu
sebi, nego rađaju i samim muškarcima s kojima su, i oni su roditelji, oboje, a
na kraju krajeva i društvo uvijek o tome govori na našim područjima. Uvijek
govorimo o manjem broju stanovništva. Jednostavno, društvo treba da ima u vidu
specifičnost žena kao takvih i njihove potrebe da bi se stvari promijenile. Tu
možemo govoriti kada su u pitanje žene koje su majke, o pitanju broja vrtića,
pitanje je koliko država pomaže, stimuliše na različite načine. Kada je riječ o
nauci, stvar je u tome da i akademske zajednice, doslovno morate navesti da se
mijenjaju, jer ne biste vjerovali, a posljednji neki podaci koje smo radili,
relativno skoro u ovih godinu dana
pokazuju da unutar organizicione kulture univerziteta na ovim prostorima
u regiji ne postoji dovoljna svijest o rodnoj ravnopravnosti. Prvo to mora da
se probudi. Ono što je poticaj, sa nivoa
Evropske unije koja daje veliki broj novca za naučno-istraživačke
projekte. Najnovija agenda unutar evropsko-istraživačkog prostora koja je
počela 2021. kaže da ne možete uraditi naučno istraživanje ako nemate
zastupljenu rodnu dimenziju pri istraživanjima. To je nešto što će direktno
natjerati ljude da zapravo to uključe. Sjećam se primjera sa jedne konferencije
kada je kolega koji se bavi fizikom objašnjavao kako je odjednom postao član
savjetodavnog odbora za rodnu ravnopravnost, a o tome prethodno nije
razmišljao. Želio je da dobije projekat za fiziku, ali je prethodno nešto morao
zna i o rodnoj ravnopravnosti. Postoje ti neki, takozvani insititucionalni i
drugi mehanizmi koji će ljude posredno uvesti u svijet rodne ravnopravnosti
iako oni prethodno o tome nisu razmišljali.
Odbor za
rodnu ravnopravnost, u kome se nalaze muškarci, da li mislite da bi trebalo da
se nalazi više žena nego muškaraca u tom nekom aspektu regulisanja nauke i
akademije da dođe do rodne ravnopravnosti. Da li se taj zid, koji ste
pominjali, može probiti, već da mogu da dođu do liderskih, vodećih pozicija, ne
samo u društvenim naukama, nego i u teškim STEM naukama, da se dođe do krajnje
rodne ravnopravnosti, da žene budu ravnopravne s muškarcima?
To su možda dva odvojena
pitanja. Jedno je čuvena odrednica, stakleni plafon, koja potiče još iz tih
rodnih istraživanja, biznisa, kompanija i tako dalje, gdje govorimo o tome da
na mjestima gdje je najviše moći, zapravo žene koliko god ulagale, imale
obrazovanja - ne stižu. Jer jednostavno
budu neke presječene na pola puta.
Zamislite u jednoj kompaniji gdje se traži prestiž konkurencija, žena koja rodi
jedno ili dvoje djece - ona je već izgubila dvije-tri godine i naravno da gubi tu neku bitku ili iz nekih
drugih razloga. Ono što se pojavljuje svakako i u politici u javnim ustanovama,
da i dalje zapravo isto tako na rukovodećim pozicijama nemamo dovoljno žena.
Možemo posmatrati na taj način, što je jednostavno ustanoviti. Imate primjer Univerziteta
u Banja Luci, koji upravo ovih dana slavi 47
godina od postojanja i za to vrijeme imali smo samo jednu rektorku i to
u doba Jugoslavije. Na nivou prorektora je isto mali broj žena, kao i dekanica
ili dekanesa. To navodim primjer, jer je najbliži, jer radim na banjalučkom
univerzitetu, ali zapravo to možete vidjeti i naj brojnim primjerima u regiji, ali i nekim zapadnim zemljama.
Naprosto, opet se vraćamo na to, gdje su pozicije moći - tu zapravo imate manje
žena. A to su mjesta koliko budžeta će na nešto ići. Znate kako novinaru kažu,
pravu istinu otkrivate ako idete tragom
novca. Nije bitno šta kaže zvanično jedan političar ili neko ko vodi neku ustanovu, stvar je da vidite da li se to zapravo suštinski
primjenjuje. To je nešto što bilo ko može vidjeti iza nauke - da žena na nekim
određenim mjestima nema.
Šta
možemo uraditi da to promijenimo? Imamo sad veliki spektar sa društvenim
medijima, sa internetom, da žene dođu do glasa koje prije 50 godina nisu imale.
Borba je ta kontinuirana, nije nikada stala i ne može stati dok ne dođemo do te
jednakosti, 150 godina traje, a i dalje nismo došli do tog. Šta možemo uraditi
da žene dođu do te pozicije ne sam rukovodeće, već da budu prepoznate, jednake,
priznate u nauci i generalno u životu?
Dugujem dio odgovora, pošto
sam rekla, kada ste me pitali da li u nekim odborima trebaju da budu i muškarci, stvar je u tome da u bilo kojoj
komisiji, organizaciji, instituciji koja se bavi time, budu osviješteni
muškarci i žene jer naravno da ima žena koje će imati antifeminističke stavove,
kao što ima muškaraca koji se izuzetno zalažu za feminizam. Stvar je našeg
obrazovanja i osvještenosti. To je ono
što sam i maloprije spomenula, imamo
primjer projekta, UNIGEM, TPO fondacija
iz Sarajeva, rukovodi tim projektom. U igri je 18 univerziteta u regionu, od prošle godine. To
je prvi put da se počinje na našim prostorima sistematski djelovati kroz univerzitete.
Kad kažete mediji - da, iz medija je svakako važna poruka. Ali je stvar u tome
da svaka institucija, oblast, mora da se
mijenja iznutra, kada bismo i medije uzeli kao
posebnu oblast bi se samo trebali da mijenjaju i da se pitaju koliko rodnog aspekta ima u
izvještavanju u različitim prilozima.
Evo još
jedno pitanje za kraj pa možemo dovršiti - šta možemo da inspirišemo mlade
djevojke, mlade žene da idu i stvaraju nauku, u društvene, u STEM nauke? Šta
možemo da učinimo da dođe do porasta broja žena u nauci u obrazovanju pa onda
dalje i u radu u nauci? Ako vas ima puno, više nego što je sada da će ipak dođu
do pojačanog glasa. Šta možemo uraditi da se djevojke zainteresuju za nauku? Jer
postoji stigme da se djevojke ne trebaju da se bave teškim predmetima. Na
primjer u elektrotehničkoj školi nema toliko djevojaka, tako je bilo kad je
moja majka išla u školu. Bilo ih je pet u razredu, sada ih je možda šest. Šta
možemo uraditi da se to promijeni, da dođe do jednakosti, u obrazovanju?
Zapravo prvo i osnovno da ih
ne podcijenjujemo. Naravno da danas
živimo u vremenu gdje je dostupan tako
raznolik sadržaj iz toliko različitih izvora koji mogu biti upitni. To je nešto
što današnje odrastanje čini problematičnim, ali zapravo to se može vidjeti i
na nivou osnovne i srednje škole i univerziteta. Dajte te sadržaje djeci,
mladima, oni će odlučiti šta s tim. Stvar je da tog imamo više, kako u medijima
i kroz sam obrazovanje na nižim nivoima, zašto ne već i od predškolskog doba. Uvijek
nastavnici, vaspitači, profesori imaju način, jer to je njihov posao, da
objasne, bez obzira koliko god ko imao godina, zašto je nešto bitno. Bilo to
fizika ili filozofija, to možete da objasnite šestogodišnjaku ili djevojčici
ili dječaku, a na onaj način koji je prijemčiv djeci tog uzrasta kao i neki
osnovcima ili srednjoškolcima. Možda nam nedostaje, i u medijskom prostoru više
govora o nauci, ai kroz samo obrazovanje,
jedna malo drugačija perspektiva i zašto jednostavno ne reći, reklamiranje same
nauke.
PORUKA:
Prof. dr Conny Clara Aerts
Za mene je jako važno potaknuti mlade djevojke, žene, da
slijede svoje snove, kao što sam i ja učinila. Želja mi je bila razumjeti
zvijezde, pa sam izučavala matematičku fiziku. I stvarno nam je slaba
zastupljenost žena i raznolikosti u cjelini. To je veliko tematsko područje i
ono što je vrlo važno je da je to zapravo timski rad i za mene je ključno
raditi s raznolikim timom – žene, muškarci, ljudi različite boje kože, sve su
različitosti važne i iz toga učimo jedni od drugih, i ja učim od svojih
studenata, oni uče od mene i zajedno ostvarujemo velika postignuća. To je ono
što ovu profesiju čini tako zabavnom.
PORUKA: Dr Sascha Vogel, fizičar, Science Birds GmbH
Zovem se Sascha Vogel. Po obrazovanju sam fizičar i nakon
nekoliko izleta u akademskoj zajednici zapravo sam osnovao vlastitu kompaniju
koja se sada, puno radno vrijeme, bavi
naučnom komunikacijom.
Dok sam radio na Univerzitetu, bio sam teoretski fizičar,
zapravo sam izračunavao stvari koje se rade u eksperimentima u GSI-ju i CERN-u.
Dakle, uglavnom sam se fokusirao na nuklearnu fiziku i fiziku teških iona.
Bio sam na postdoktorskom studiju u Francuskoj, tako da
sam u osnovi radio standardno naučno područje, zatim doktorirao u Frankfurtu,
zatim otišao u Francusku na postdoktorski studij i dobio ponudu da se vratim u
Frankfurt i koordinirao postdiplomsku školu nekoliko godina. To je bila dobra ponuda jer je još uvijek bila akademska zajednica, još sam
mogao malo istraživati i to je bila sjajna pozicija.
Osnovao sam kompaniju koja se zove Science Birds i ono
što mi zapravo radimo je komuniciranje nauke na svim kanalima. Dakle, vodimo
vlastite programe, izvodimo programe za kupce, a ideja je da nauka dopre do
javnosti u bilo kojem obliku i na bilo koji način.
U fizici se može raditi gotovo sve. Možete ili ostati u
akademskoj zajednici, što vrijedi za otprilike 10% ili tako nešto, tako da samo
10% ljudi koji doktoriraju završi dugoročno u akademskoj zajednici. To uvijek
ovisi o tome u kojem ste području fizike ili nauke, ali otprilike 10%. A svi
ostali odlaze na neko drugo mjesto. Idu u industriju, bave se industrijskim
dizajnom, automobilima i vozilima, mogu voditi osiguravajuća društva, mogu
pomagati u bankama, baviti se konsaltingom, fizičari će završiti gdje god vam
treba neka vrsta analitičkog razmišljanja.
Connect Meeting je sjajna ideja i sjajan sastanak i
sjajan projekt. Ideja je okupiti ljude iz cijelog zapadnog Balkana kako bi
razgovarali o nauci, naučnoj komunikaciji, društvu i načinu na koji nauka
međusobno djeluje i to je stvarno sjajno mjesto za dobivanje novih ideja, otići
tamo i razgovarati o stvarima o kojima nikada niste razmišljali, pa to je
zaista odlično mjesto i trebali biste i
vi doći.
Naravno da bi DAAD (najveća svjetska organizacija za
međunarodnu razmjenu studenata i istraživača) trebao nastaviti finansirati
program, jer stvarno ima uticaja. Provodimo Connect od 2017. svake godine i on
je sve šireg obima i uključuje nove ljude. Imamo veliki broj alumnista koji
vode istraživanja u Njemačkoj, BiH, Hrvatskoj, Srbiji i tako dalje, tako da je
zaista sjajan projekt koji ima ogroman uticaj u regiji, ali i na vezu između
Njemačke i Zapadnog Balkana.
Primjedbe
Objavi komentar